• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skattejämkning - Hur gör jag?

Nz88

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
4 Januari 2021
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
106
Poäng
317
Jag har läst andra trådar så ni behöver inte leda mig till någon annan.
Jag förstår inte överhuvudtaget hur jag ska skicka in dessa uppgifter. Om hur mycket skatt långivare och allt olika tar osv. Någon som kan hjälpa mig?
Hur funkar de om jag skriver en viss % av en långivare sen betalar jag av den eller lånar mer osv och skickat in en viss del till Skatteverket osv…
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
865
Poäng
717
Jag har läst andra trådar så ni behöver inte leda mig till någon annan.
Jag förstår inte överhuvudtaget hur jag ska skicka in dessa uppgifter. Om hur mycket skatt långivare och allt olika tar osv. Någon som kan hjälpa mig?
Hur funkar de om jag skriver en viss % av en långivare sen betalar jag av den eller lånar mer osv och skickat in en viss del till Skatteverket osv…
Förstår inte ens frågan tror jag......
Du vill jämka på något du tänker betala i förtid/låna mer? Om det är rätt uppfattad justeras ju jämkningen efter skuldsaldo, dvs, mer lån = mer jämkning, mindre lån = mindre jämkning
Om dina ränteutgifter på ett år är (basic) hundra kronor så får man tillbaka ca en tredjedel på skatteåterbäringen för att hålla det enkelt, i detta fall 33,33333 kr. Jämkar du betalar du dessa 33,33333 mindre per år (fördelat på 12 månader) och får sedan noll i återbäring... Du betalar alltså lite mindre i månaden i stället för att få en skatteåterbäring.
Detta koncept är toppen för de med stora lån och vill komma ner i månadskostnad.
 

Nz88

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
4 Januari 2021
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
106
Poäng
317
Jag har full koll på vad jämkning innebär. Det jag undrar är alltså hur jag ska fylla i ansökan. Då jag läst trådar och inte riktigt är med.

Terry kunde tydligen inte ens läsa första meningen av mitt inlägg.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 035
Mottagna reaktioner
13 774
Poäng
9 547
Du kan ju använda dom trådarna. Du har 100 inlägg av dom är 99 nya trådar. Dessutom finns svaret alltid på dina frågor i dessa trådar och om det inte gör det är det enklare för både dig och andra att använda befintliga.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Jag har läst andra trådar så ni behöver inte leda mig till någon annan.
Jag förstår inte överhuvudtaget hur jag ska skicka in dessa uppgifter. Om hur mycket skatt långivare och allt olika tar osv. Någon som kan hjälpa mig?
Hur funkar de om jag skriver en viss % av en långivare sen betalar jag av den eller lånar mer osv och skickat in en viss del till Skatteverket osv…
Asså va? Du ska inte bry dig om skatt långivare osv. Du ska uppskatta ungefärlig underskott du kommer hamna på. Jag hade typ 60000kr 2020. Uppskattar det blir så nu också. Dvs jag har betalat in 60k i ränta till olika lån. Å det ger ca 1/3 del tillbaka. Dvs 20k. Å då räknar skatteverket ut vad mitt lönekontor ska dra för en lägre skatt på min lön. Så jag får ut dessa pengar fördelat på återseende månader av året efter ansökan är godkänd.
 

Nz88

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
4 Januari 2021
Meddelanden
737
Mottagna reaktioner
106
Poäng
317
Underskott av kapital 44 000 2020 är det alltså det jag ska skriva in?
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Underskott av kapital 44 000 2020 är det alltså det jag ska skriva in?

Jaa om du uppskattar att 2021 är likvärdigt. Fyller du i mindre får du resten i återbäring. Fyller du i mer. Dvs fel. Får du betala skatteverket skillnaden.

Jämkningen du får ut nu from tex september - december avser 2021. Å det "tas" ju från återbäringen som syns där i skattebeskedet vid mars 2022
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp